Ajustarea BCIS-urilor la conceptul Centrelor Universale de Prestare a Serviciilor (CUPS)

Vă povesteam anterior despre cum în 2010 în cadrul proiectului de abilitare economică a femeilor, implementat de UN Women, cu suportul financiar al Guvernului Suediei, a fost pilotat conceptul de Birou Comun de Informații și Servicii (BCIS).

După 5 ani de activitate a venit timpul revizuirii activității acestor birouri. Pe parcurs am primit mai multe opinii, propuneri, recomandari atât de la utilizatorii serviciilor cât și de la prestatorii de servicii din cadrul BCIS. Mesajul de bază fiind că nu este suficientă doar informarea și consultarea cetățenilor, este necesar de a include și partea de prestare a serviciilor, inclusiv în format electronic. Astfel, sub egida Cancelariei de Sat, și-au unificat eforturile Centrul de Guvernare Electronică, Laboratorul de Inovatii Sociale — MiLab, cu suportul UNDP Moldova și UN Women, pentru a contribui la procesul de îmbunătățire a serviciilor publice existente. Mai mult decât atât, această inițiativă se aliniază cu prevederile Planului de activități privind modernizarea serviciilor publice pentru anii 2017–2021, recent aprobat de Guvern.

Ce presupune conceptul de CUPS?

În cadrul Centrelor Universale de Prestare a Serviciilor (CUPS) atât persoanele fizice, cât și persoanele juridice vor putea solicita întreg spectrul de servicii publice existente, achitând online taxele pentru servicii și semnând electronic formularele de solicitare a serviciilor.

Solicitanții care nu au acces la Internet sau competențe digitale pentru a utiliza de sinestatator portalul serviciilor publice, vor beneficia de suportul colaboratorilor CUPS, care la necesitate vor putea depune solicitările de servicii în numele acestora.

Experiența altor țări?

De exemplu, în centrele de informare a cetățenilor din Finlanda, persoanele fizice și juridice pot depune/ primi documente și consiliere cu privire la modul de finalizare a tranzacțiilor și utilizarea serviciilor electronice. Există aproape 200 de asemenea birouri de informare în toată țara. În unele cazuri, este posibil de asemenea ca cetățenii să primească servicii de consiliere din partea unui expert al unei anumite autorități printr-o conferință video. Pentru asta există stații de lucru în cadrul birourilor gheșeelor unice, disponibile cetățenilor. Astfel aceștia pot beneficia și de consilieri care să-i ajute/învețe să participe la aceste video conferințe.

În Regatul Unit al Marii Britanii același tip de servicii se acordă doar în format electronic pe o pagină oficială. Aceste ghișee unice electronice permit rezidenților să acceseze o gamă largă de servicii (aranjate pe portal în ordine alfabetică), inclusiv de consiliere: de la cum să plătești taxele de proprietate și achitarea lor propriu-zisă, până la eliberarea permiselor de parcare.

În Croația, platforma furnizează servicii de administrare publică prin diverse canale de comunicare: online, prin aplicații mobile și fizic în cadrul oficiilor din întreaga țară.

Platforma electronică croată poate fi accesată 24 de ore iar serviciile pot fi achitate cu cardul bancar și semnate electronic cu semnătura electronică. Serviciile pentru cetățeni sunt oferite prin intermediul produselor ca: e-Regos*, e-Cadastre*, e-Pension*, e-Craft* and e-Health*(servicii fiscale, cadastrale, pensii și de sănătate).

Modelele CUPS vor fi puse în discuție și cei implicați în proiect, inclusiv funcționarii publici și cetățenii-beneficiari vor contribui cu opiniile și ideile proprii privind modelul care va fi pilotat în viitorul an în Moldova. Povestește-ne despre experiența ta în raport cu ghiseul unic, de la noi din țară sau de peste hotarele ei.